מדינת ישראל , משרד החינוך מדינת ישראל , משרד החינוך
מדינת ישראל, משרד החינוך
משרד החינוך
ספריות בתי ספר
הצהרת נגישות

תפקיד הספרן ברשות המקומית

הגדרת תפקידי הספרן מוגדרת מטעם משרד הפנים, מינהל השלטון המקומי, האגף לכוח אדם ושכר ברשויות המקומיות.

להרחבה על תפקיד ספרן ברשות

תוכנית לתכנון ספריות בבתי הספר

share
שתפו עמוד:
תכנון ספריות בבתי הספר

עקרונות פונקציונאליים לתכנון פרוגרמה לספריית בית ספר - מרכז משאבים

קיומה הנאות והפעלתה המוצלחת של ספרייה מרכז משאבים בבית הספר SCHOOL LIBRARY MEDIA CENTER תלויים בשיקולים חיצוניים: מיקומה הפיזי והקשר עם פונקציות נוספות בבית הספר ובשיקולים פנימיים: שטח ותכנון, המאפשרים ארגון נכון של תכולתה והפעילויות האמורות להתקיים בה. הספרייה מרכז המשאבים כוללת מגוון אזורים תפקודיים המתחברים ביניהם למרקם תפקודי אחד.

עקרונות לתכנון ספרייה מרכז משאבים בבית ספר

מיקום מרכזי בביה"ס כדי לאפשר נגישות מרבית ותפקוד שוטף עם יתר הפונקציות בביה"ס. שטח הספרייה במפלס אחד ובחלל אחד: לא בקומות נפרדות ולא בחדרים נפרדים. יצירת אזורי עבודה ושהייה מוגדרים לצרכים שונים: עיון ולמידה, קריאה חופשית, דפדוף, צפייה. ספרים בעיקר מסביב לקירות ומתחת לחלונות ולא ב"מחסני ספרים" מרוכזים. עמדות מחשב כחלק ממקורות מידע ולמידה. תכנון עמדת עבודה לספרנית + אזור עבודה: דלפק ללא הגבהה, הכולל עמדת מחשב רצוי בצמוד לחדר עבודה. העמדה צריכה לאפשר מבט אל כל הספרייה וקשר עין עם תלמידים. הקפדה על ריהוט תקני: חומרים, גובה, עומק ורוחב המדפים, שולחנות וכסאות מתאימים. הימנעות מראוותנות ומשימוש מיותר בחומרים יקרים.

מרכיבי הספרייה - מרכז משאבים ותכולתה

אזור עבודה ולמידה לתלמידים אזור שיותאם ללמידה אישית, קבוצתית וכיתתית. מספר מקומות הישיבה צריך לתת מענה לממוצע מספר תלמידים בכיתה. מומלץ מידוף בצמוד לקירות ללא חלונות, או מתחת לחלונות, מאורגן על פי כללים ספרניים מקצועיים. מאגרי מידע ממוחשבים 4 -10 עמדות מחשב, נייחים או ניידים, 2 תלמידים ליד עמדה, כולל חיבור לאינטרנט.

אזור עבודה לספרן והספרנית כולל מחשב וציוד נלווה, מקום לעבודה טכנית ולאחסון ציוד עבודה וחומרים שונים.

"פינה רכה" אזור לעבודה בלתי פורמאלית, קריאה להנאה, המכיל – פינת הסבה לקבוצה קטנה של תלמידים.

מדפים יש להשתמש במדפים המאפשרים

  1. ניידות של כל מדף בנפרד.
  2. התאמת הגובה ביניהם לגובה הספרים (חסכון משמעותי במקום).
  3. מסוגלים לשאת את עומס הספרים ללא שקיעה יתירה של המדף (עד כחצי ס"מ).
  4. המדף חייב לכלול מצדו האחד )הצמוד לקיר( בליטה כלפי מעלה, למניעת נפילת הספרים.
  5. המדפים חייבים לאפשר התקנת שילוט ועדיף שעל חלקם לפחות יורכבו מראש פס שילוט.
  6. אם המדפים ניצבים לקיר המרווח בין שורות המדפים יהיה 90 - 100 ס"מ
  7. מידות המדפים:
    • גובה מדפים: בבית ספר יסודי גובה המדפים לא יעלה על 1.60 מ'. כלומר, המדף העליון שעליו אין מניחים ספרים מסתיים בגובה 1.60 מ'. בבית ספר על יסודי לא יעלה גובה המדפים על1.80 מ'. כלומר, העליון שעליו אין מניחים ספרים מסתיים בגובה 1.80 ס"מ.
    • אורך מדף: לא יעלה על 95 - 100 ס"מ - מידה זו מאפשרת ארגון מקצועי של הספרים עפ"י כללי הספרנות. מדפים קצרים יותר יוצרים "כוורת" דחוסה של ספרים.
    • עומק מדף: 25 ס"מ.
  1. השולחן יתוכנן בגובה המותאם לתלמידים בוגרים לפי הנחיות הריהוט של משרד החינוך.
  2. המידה המומלצת לשולחנות היא 0.80X1.20 מ' ושפת לוח השולחן ישרה כדי לאפשר הצמדת שולחנות בעת הצורך. ניתן להשתמש גם בשולחנות 0.90X0.90 מ'.
  3. שולחנות עגולים תופסים מקום רב ואינם מומלצים. כמו כן, אין לתכנן שולחנות טרפזיים.

יש להשתמש בכסאות קשיחים, רחיצים ונערמים.

מומלץ לא להשתמש בכיסאות מרופדים.

עמדת ספרנית

דלפק בגובה שולחן עם עמדת מחשב וציוד נלווה: מגירות, ארון עם דלתות, כסא "מזכירה".

יש לתכנן ללא כל הגבהה וללא יצירת מחסום בין התלמיד לספרנית.

חיפוי רצפה

ריצוף או שטיח או פרקט.

בנוסף יש לתכנן תקרה אקוסטית, מיזוג אויר, תאורה, חיווט חשמל ותקשורת. על פי הנחיות חוזר מנכ"ל תשס"ז/7 יש ליידע את המדריכה המחוזית על הקמה או על שיפוץ ספרייה ולקבל אישור מהפיקוח על הספריות.

דגשי בטיחות בתכנון הספריה

על הספרייה לעמוד בתקני משרד החינוך ובדרישות הביטחון והבטיחות.

על הכונניות או המדפים לעמוד בעומס שירות של לפחות 100 ק"ג למטר אורך מדף.

זאת למעט כונניות או מדפים המיועדים לספרים בגודל In-Folio שעליהם לעמוד בעומס שירות של לפחות 200 ק"ג למטר אורך מדף.

התקנת הכונניות או המדפים צריכה להיעשות על ידי הספק ובאחריותו בצורה בטיחותית המתאימה לעומס השירות הנדרש ולתנאים הפיסיים בספריה (כגון סוג הקירות).