מנשר אונסקו
מקומה של ספריית בית הספר בהוראה ולמידה לכול
ספריית בית הספר מספקת מידע, מושגים ורעיונות המשמשים יסוד לתפקוד מוצלח בחברה של ימינו, הנשענת על מידע וידע. ספריית בית הספר מציידת את התלמידים במיומנויות למידה, לכל חייהם, תורמת לפיתוח דמיונם ולעיצוב אישיותם כאזרחים אחראים בחברה.
התפקיד של ספריית בית הספר
ספריית בית הספר מציעה לכל הקשורים לקהילת בית הספר שירותי למידה, ספרים ומשאבים המקנים יכולת חשיבה ביקורתית ושימוש יעיל ומושכל במידע, על כל צורותיו וערוציו. כאמור במנשר אונסק"ו לגבי הספריות הציבוריות, קשורות ספריות בתי הספר לרשת המקיפה יותר של ספריות ומידע. צוות ספריית בית הספר מעודד את השימוש בספרים ובמקורות מידע נוספים, ספרות יפה וספרות עיון, בדפוס או באמצעים אלקטרוניים, בספרייה ומחוצה לה. חומרים אלה משלימים ומעשירים את ספרי הלימוד, אמצעי הלמידה ודרכי ההוראה.
הוכח, כי שיתוף פעולה ועבודת צוות של מורים וספרנים יחד תורמת להישגים גבוהים יותר באוריינות, בקריאה, בלמידה, בפתרון בעיות ובהקניית מיומנויות מידע ותקשורת. שירותי הספרייה חייבים להינתן באופן שווה לכל קהילת בית הספר, ללא הבדל גיל, גזע, מין, דת, לאום, שפה, מעמד חברתי או מקצוע. יש לספק שירותים וחומרים מיוחדים לאלה שנבצר מהם ליהנות משירותי ספרייה ומאוספיה.
הנגישות לשירותי ספרייה ולאוספיה חייבים להתבסס על הצהרת האו"ם לזכויות האדם וחירותו, ללא הגבלה, צנזורה או לחצים הנובעים מסיבות אידיאולוגיות, פוליטיות, דתיות או מסחריות.
תחיקה, תקצוב ורשתות
ספריית בית הספר חיונית בכל תכנון לטווח ארוך של מדיניות בחינוך, אוריינות ואספקת מידע ובכל התפתחות כלכלית, חברתית או תרבותית. הרשויות הלאומיות, האזוריות והמקומיות, כאחראיות על ספריות בתי הספר חייבות לתמוך בהן באמצעות חקיקה מיוחדת ומדיניות פעולה. עליהן לדאוג לתקצוב נאות וקבוע למבנים, לאוספים, לטכנולוגיות ולהעסקת צוות מקצועי. השירות חייב להינתן בחינם. ספריית בית הספר הינה שותף חיוני ברשתות המקומיות, האזוריות, והלאומיות של ספריות ומידע.
כאשר ספריית בית הספר שותפה למבנה או למשאבים של ספרייה מסוג אחר, כגון ספרייה ציבורית, חיוני להתחשב במטרות הייחודיות של ספריית בית הספר ולתמוך בהגשמתן.
מטרות ספריית בית הספר
ספריית בית הספר היא חלק אינטגרלי של התהליך החינוכי. שירותיה העיקריים, החיוניים לקידום האוריינות, אוריינות המידע, ההוראה, הלמידה והתרבות, הינם:
- תמיכה וסיוע בהגשמת המטרות החינוכיות של בית הספר ושל תכנית הלימודים.
- פיתוח הרגלי קריאה, הנאה מקריאה ומלמידה ועידוד השימוש בספריות במהלך החיים.
- מתן הזדמנות להתנסות ביצירת מידע ושימוש בו לידע ולקידום הבנה, דמיון והנאה.
- עידוד תלמידים בלמידה ובהפעלה של מיומנויות להערכה ושימוש במידע על כל צורותיו, כולל רגישות לצורות תקשורת בתוך הקהילה.
- לאפשר גישה למשאבי מידע מקומיים, אזוריים, לאומיים ועולמיים ולחשוף את הלומד למיגוון של רעיונות, התנסויות ודעות שונות.
- לארגן פעילויות המעודדות מודעות ורגישות תרבותית וחברתית.
- עבודה עם תלמידים, מורים, אנשי מינהל והורים, כדי להגשים את מטרות בית הספר ושליחותו החינוכית.
- לבטא את התפיסה לפיה חופש אינטלקטואלי ונגישות למידע חיוניים למען אזרחות אחראית ושותפות לדמוקרטיה.
- עידוד הקריאה ופיתוח המשאבים והשירותים של הספרייה לכל קהילת בית הספר ומעבר לה.
- ספריית בית-הספר מגשימה את האמור לעיל באמצעות גיבוש של מדיניות ותכנון שירותים, בחירה ורכישה של משאבים, מתן גישה פיזית ואינטלקטואלית למקורות המידע המתאימים, אספקת אמצעי הוראה והעסקת צוות מקצועי.
צוות הספרייה
בצוות בית-הספר, הספרן הינו הגורם המקצועי והמוסמך האחראי לתכנון, להפעלה ולניהול ספריית בית הספר, בסיוע כח אדם מתאים. הספרן עובד בשיתוף פעולה עם כל קהילת ביה"ס ושומר על קשר הדוק עם גורמים חיצוניים, כגון: הספרייה הציבורית ומוסדות אחרים.
תפקידי הספרן משתנים בהתאם לתקציב, לתכנית הלימודים ולשיטות ההוראה של בתי הספר, במסגרת הלאומית של חוקים וכספים.
בהקשרים מיוחדים, ישנם תחומי ידע כלליים שהם חיוניים לספרן בית הספר, כאשר עליו לפתח ולתפעל שירותי ספריית בית ספר יעילים: ספרייה, משאבים, ניהול של מידע והוראה.
בסביבה עתירת רשתות מידע ותקשורת, ספרנים בבתי ספר חייבים להתמחות, להתעדכן, ללמוד ולהשתלם מבחינה מקצועית, כדי שיהיו מסוגלים לתכנן וללמד מיגוון של מיומנויות מידע למורים ולתלמידים.
הפעלה וניהול
כדי להבטיח הפעלה יעילה ואחראית המדיניות של שירותי הספרייה תגובש למטרות מוגדרות, סדרי עדיפויות, ושירותים שיהיו בהתאם לתוכנית הלימודים של בית הספר. ספריית בית-הספר חייבת להיות מאורגנת ומנוהלת לפי סטנדרטים מקצועיים. שירותי הספרייה חייבים להיות נגישים לכל חברי קהילת בית הספר ולפעול במסגרת הקהילה המקומית. יש לעודד שיתוף פעולה עם המורים בבית הספר, ההנהלה, ההורים, ספרנים ומומחי מידע אחרים וגופים קהילתיים.
יישום המנשר
הממשלות, באמצעות המשרדים האחראים לתחום החינוך, נתבעות לקבוע מדיניות ולפתח תכניות לשם יישום עקרונותיו של מנשר זה. על התכניות לכלול את הפצת המנשר בתכניות הלימודים להכשרת מורים וספרנים.